Психологічна підготовка до ЗНО та ДПА

ЗОВНІШНЄ НЕЗАЛЕЖНЕ ОЦІНЮВАННЯ та ДЕРЖАВНА ПІДСУМКОВА АТЕСТАЦІЯ – СИТУАЦІЯ ТРИВОЖНА, АЛЕ БЕЗПЕЧНА/Files/images/12.png

ПОРАДИ БАТЬКАМ

1. Контролюйте, скільки спить ваш син чи донька. Регулярне недосипання небезпечне для психіки, послаблює імунітет і загострює хронічні захворювання дітей.

2. В екзаменаційний період дуже важливе харчування випускників. Воно має бути повноцінним. Підліткам слід давати продукти, які містять вітамін Е. Він підвищує імунітет і стійкість до стресу. У натуральному

вигляді є в картоплі, сої, кукурудзі, моркві, ожині, волоських горіхах.

3. Споживання на добу до 8 склянок рідини позитивно впливає на організм, зокрема, покращується робота нирок, вони краще протидіють урологічним інфекціям. При цьому і корисно пити звичайну воду, натуральні соки. Вживання кави не підвищує працездатності, і підсилює стрес, викликає сильну сечогінну дію, що призводить до зневоднення організму і підвищеної роздратованості.

4. Звертайте увагу на посуд, з якого їдять ваші діти. Краще, аби він був золотавий. Цей колір заспокоює нервову систему, концентрує увагу, покращує настрій і пам'ять.

5. Частіше спілкуйтеся зі своїми дітьми, переймайтеся їхніми проблемами, допомагайте розв'язувати їх. Займіть позицію «друга» для своїх синів і дочок.

ПОРАДИ ВИПУСКНИКАМ

/Files/images/getimg-1_i.jpgru.osvita.ua

1. Вчіться керувати своїми емоціями. Наш мозок наказує виробляти гормони стресу на будь-який подразник, що загрожує нашому спокою.

2. Використайте найпростішу йогівську вправу. Заплющте очі й подумки перенесіться на берег океану. Підніміть руки вгору і розведіть їх у боки, уявляючи, як у них входить енергія. Складіть їх одна на одну біля пупка (ліва рука знизу). Ваш мозок насичується киснем і заспокоюється.

3. Усміхайтеся, навіть якщо вам не дуже хочеться. Сміх позитивно впливає на імунну систему.

4. Не забувайте хвалити себе щоразу, коли вам вдається впоратися із хвилюванням.

5. Живіть активно. По-перше, активні рухи не дають накопичуватися адреналіну, по-друге, відволікають від негативних думок: «Я не здам», «Я не знаю» тощо.

6. Стежте за пульсом - його оптимальна частота розраховується за формулою: 180 мінус ваш вік.

7. Не одягайте на екзамен червоний одяг. Цей колір підвищує кров'яний тиск, він небезпечний для гіпертоніків. Коли людина сидить у кімнаті, де багато червоних предметів, то вона починає безпричинно дратуватися. А коли людина одягає червоні речі, то навпаки, в неї додається бадьорості й активності. Тобто якщо ви одягнете на екзамен червону річ, то почуватиметеся впевненіше, але в екзаменатора ваш вигляд викликатиме роздратування.

ПІДГОТОВКА ДО ЗОВНІШНЬОГО НЕЗАЛЕЖНОГО ОЦІНЮВАННЯ ТА ДЕРЖАВНОЇ ПІДСУМКОВОЇ АТЕСТАЦІЇ

ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Спочатку підготуйте місце для занять: приберіть зі столу зайві речі, зручно розташуйте необхідні підруч­ники, посібники, зошити, папір, олівці. Можна ввести в інтер'єр кімнати жовтий і фіолетовий кольори, оскільки вони підвищують інтелектуальну активність. Для цього буває достатньо якоїсь картинки в цих тонах.

Складіть план занять. Плануючи кожен день підготовки, необхідно чітко визначити, що саме сьогодні вивчатимете. Не взагалі: «трохи позаймаюся», а які саме розділи і теми.

Почніть зі складнішого, з того розділу, який знаєте найгірше. Але якщо вам важко «розгойдатися», можна почати з того матеріалу, який найбільш цікавий і приємний. Можливо, поступово увійдете до робочого ритму, і справа піде.

Чергуйте заняття і відпочинок, скажімо, 40 хвилин занять, потім 10 хвилин — перерви. Можна у цей час помити посуд, полити квіти, зробити зарядку, прийняти душ.

Не треба прагнути до того, аби прочитати і запам'ятати напам'ять увесь підручник. Корисно структурувати матеріал, складати плани, схеми, причому бажано їх записувати. Плани корисні і тому, що за ними легко повторити якийсь матеріал.

Як запам'ятовувати матеріал. Психологи встановили, що наша оперативна пам'ять при одночасному сприйнятті здатна утримати і потім відтворити в середньому лише сім об'єктів. Тому матеріал краще розби­ти на смислові шматки, бажано, аби їх було не більше семи. Смислові шматки матеріалу необхідно укрупнювати й узагальнювати, виражати головну думку однією фразою.

Не слід квапитися, за будь-яку ціну запам'ятовувати складний текст, не розібравшись у його внутрішніх зв'язках, не зрозумівши міркувань автора. Серед другорядного потрібно виявити найголовніше.

Використовуйте асоціації. Метод локальної прив'язки полягає у побудові для ряду, що запам'ятовується, об'єктів іншого ряду — опорного, з добре знайомих або легких для вивчення об'єктів. Таким опорним рядом може бути послідовність кімнат у вашій квартирі, будинків на вашій вулиці тощо. Людина спочатку заучує опорний ряд, а потім використовує його елементи, аби зіставити з ними елементи заучуваного ряду. Отже, якщо в матеріалі мало внутрішніх зв'язків — озирніться довкола. Уявіть обстановку, в якій ви вивчали матеріал, і ви пригадаєте його, адже отримані одночасно враження запускають механізм згадування.

Як повторювати? Перекажіть текст своїми словами, і ви легше його запам'ятаєте, аніж просто прочитавши багато разів, — адже це активна розумова праця. Загалом, будь-яка аналітична робота з текстом дозволяє краще його запам'ятати. Це може бути пе­рекомпонування матеріалу, знаходження парадоксальних формулювань для нього, залучення контрастного фону або матеріалу тощо.

Конспектування. Виявляється, текст можна сильно скоротити, представивши його у вигляді схеми — «зірки», «дерева», «дужки» тощо. При цьому сприйняття та якість запам'ятовування значно покращуються че­рез образність запису.

Таким чином, вам необхідно розбити великий текст не більш ніж на 7 частин, зв'язати ці частини між собою, виділити опори (слова і думки, що стоять за ними) і завчити їх.

У системі заучування матеріалу важливу роль відіграє повторення.

Виконуйте якомога більше різних опублікованих тестів з якогось предмета. Ці тренування ознайомлять вас із конструкціями тестових завдань.

Тренуйтеся із секундоміром у руках, засікайте час виконання тестів. Готуючись до іспитів, ніколи не думайте, що не впораєтеся із завданням, а навпаки, подумки малюйте собі картину тріумфу.

Залиште один день перед іспитом на те, аби знову повторити всі плани відповідей, ще раз зупинитися на складніших питаннях.

ЯК ПІДГОТУВАТИСЯ ПСИХОЛОГІЧНО

Для того, щоб у кризовій ситуації не втрачати голови, необхідно не ставити перед собою надзавдань і надмети. Не варто чекати, доки ситуація стане катастрофічною. Починайте готуватися до іспитів заздалегідь, помалу, по частинах, спокійно.

Якщо дуже важко зібратися з силами і з думками, спробуйте запам'ятати спочатку найлегше, а потім переходьте до вивчення складного матеріалу.

Щодня виконуйте вправи на зняття напруження, втоми, на розслаблення.

ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ВТОМИЛИСЯ ОЧІ?

Виконайте дві будь-які вправи:

• погляньте по черзі вгору-вниз (25 с), ліворуч-праворуч (15 с);

• напишіть очима своє ім'я, по батькові, прізвище;

• фіксуйте погляд то на віддаленому предметі (20 с), то на аркуші паперу перед собою (20 с);

• намалюйте очима квадрат, трикутник — спочатку за годинниковою стрілкою, потім навпаки.

РЕЖИМ ДНЯ

Поділіть день на три частини:

• готуйтеся до іспитів 8 годин на день;

• займайтеся спортом, гуляйте, сходіть на дискотеку, потанцюйте — 8 годин;

• спіть не менше 8 годин, якщо хочете чи треба, влаштуйте собі тиху годину після обіду.

ЯК КРАЩЕ ХАРЧУВАТИСЯ

Харчування має бути 3—4-разовим, ка­лорійним і багатим на вітаміни. Споживайте волоські горіхи, молочні продукти, рибу, м'ясо, овочі, фрукти, шоколад. Ще одна по­рада: перед іспитами не слід наїдатися.

ЯК ЛЕГШЕ ЗАПАМ'ЯТОВУВАТИ

1. Не завжди що більший обсяг матеріалу, то важче його запам'ятати. Великий уривок вивчати корисніше, ніж короткий вислів.

2. Запам'ятати легше те, що розумієш.

3. Розподілене заучування краще від концентрованого. Учіться з перервами, а не все підряд, краще помалу, ніж одразу.

4. Більше часу витрачайте на повторення по пам'яті. Це ефективніше за просте багаторазове читання.

5. Якщо працюєте із двома матеріалами — великим і меншим — розумно починати з більшого.

ЯК ПІДТРИМАТИ ПРАЦЕЗДАТНІСТЬ

1. Чергуйте розумову і фізичну працю.

2. У гімнастичних вправах перевагу слід віддавати перекиду, свічці, стійці на голові, оскільки посилюється притік крові до клітин мозку.

3. Бережіть очі, робіть перерву кожні 20-30 хвилин (відвести очі від книги, поглянути вдалину).

4. Мінімум телепередач та роботи за комп’ютером!

ЯК УНИКНУТИ ХВИЛЮВАНЬ

1. Запишіть на аркуші паперу, що вас непокоїть. Покладіть його під подушку або в ящик столу на сім днів. Доти, можливо, проблема вирішиться сама собою або її вже розв'яжете ви.

2. Запитаєте себе: «Чи допомагає хвилювання впоратися із ситуацією?». Коли ви зрозумієте, що ні, придумайте щось, що дійсно могло б зарадити.

3. Якщо ви можете порадитися з батьками, зробіть це. Попросіть їх підтримати вас. Якщо ви не можете поговорити з батьками, знайдіть іншого дорослого, якому ви довіряєте, і поговоріть з ним або нею. Удвох ви, напевно, придумаєте розумний план, як впоратися з вашими хвилюваннями.

4. Пам'ятайте: занепокоєння — це емоція, а не метод вирішення проблем.

5. Якщо ваші переживання стали нав'язливими, зверніться до шкільного психолога.

НАПЕРЕДОДНІ ІСПИТУ

Багато хто вважає: для того, щоб повністю підготуватися до іспиту, не вистачає лише однієї, останньої перед ним ночі. Це неправильно. Ви вже втомилися, і не треба себе перенапружувати. Навпаки, з вечора перестаньте готуватися, прийміть душ, прогуляйтеся. Виспіться якнайкраще, аби встати відпочилим, із відчуттям свого здоров'я, сили, з «бойовим» настроєм. Адже іспит — це своєрідна боротьба, в якій варто проявити себе, показати свої сили та здібності.

У пункт складання іспиту приходьте без запізнень, краще — за півгодини до початку тестування. Опануйте свої емоції, зберіться з думками. Сміливо заходьте до аудиторії. Не сумнівайтеся, усе вийде. Сядьте зручно, випряміть спину. Подумайте про те, що ви вищі за всіх, розумніші й у вас усе вийде. Зосередьтеся на словах: «Я спокійний, я абсолютно спокійний». Повторіть їх без поспіху, кілька разів. Думок відганяти не треба, оскільки це викличе додаткове напруження. На завершення стисніть руки в кулаки. Виконайте дихальні вправи:

• сядьте зручно;

• глибокий вдих через ніс (4—6 секунд);

• затримка дихання (2—3 секунди), потім видих.

Наведемо декілька універсальних рецептів для успішнішої тактики виконання тестування.

Зосередьтеся! Після виконання попередньої частини тестування (заповнення блан­ків), коли ви з'ясували всі незрозумілі для себе моменти, спробуйте зосередитися і за­бути про людей довкола. Для вас мають існувати лише текст завдань і годинник, що регламентує час тесту. Кваптеся без поспіху! Жорсткі рамки часу не мають впливати на якість ваших відповідей. Перед тим, як вписати відповідь, перечитайте запитання двічі і переконайтеся, що ви правильно зрозуміли його суть.

Почніть із легких завдань! Почніть відповідати на ті запитання, в яких ви не сумніваєтеся, не зупиняйтеся на тих, які можуть викликати довгі роздуми. Тоді ви заспокоїтеся, думки стануть яснішими і чіткішими, увійдете до робочого ритму. Ви ніби звільнитеся від нервозності, і вся ваша енергія потім спрямується на складніші запитання.

Пропускайте! Треба навчитися пропускати складні або незрозумілі завдання. Пам'ятайте: у тексті завжди знайдуться такі запитання, з якими ви неодмінно впораєтеся. Просто безглуздо недобрати балів лише тому, що ви не дійшли до «своїх» завдань, а застрягли на тих, які викликають ускладнення.

Читайте завдання до кінця! Не прагніть зрозуміти умови завдання «за першими словами» і добудувати кінцівку у власній уяві. Це певний спосіб припуститися прикрих помилок в найлегших запитаннях.

Думайте лише про поточне завдання! Коли ви бачите нове завдання, забудьте, все, що було в попередньому. Зазвичай завдання в тестах не пов'язані одне з одним, тому знання, які ви застосували в одному, як правило, не допомагають, а лише заважають концентруватися і правильно вирішити нове завдання. Ця порада дає й інший безцінний психологічний ефект — забудьте про невдачу в минулому завданні (якщо воно виявилося заважким). Думайте лише про те, що кожне нове завдання — це шанс набрати бали.

Виключайте! Багато завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати одразу правильний варіант відповіді, а послідовно виключати ті, які явно не підходять. Метод виключення дозволяє сконцентрувати увагу на одному-двох варіантах, а не на всіх п'яти-семи (що набагато важче).

Заплануйте два кола! Розрахуйте час так, щоб за дві третини всього відведеного часу пройтися по всіх легких завданнях («перше коло»). Тоді ви встигнете набрати максимум балів на легких завданнях, а потім спокійно повернетеся і подумаєте над складнішими, які спочатку довелося пропустити («друге коло»).

Перевірте! Залиште час для перевірки своєї роботи, принаймні, аби встигнути переглянути і помітити явні помилки.

Вгадуйте! Якщо ви не впевнені у виборі відповіді, але інтуїтивно можете віддати перевагу якійсь, то інтуїції слід довіряти! При цьому вибирайте такий варіант, який, на ваш погляд, більш імовірний.

Не засмучуйтеся! Прагніть виконати всі завдання, але пам'ятайте, що на практиці це нереально. Враховуйте, що тестові завдання розраховані на максимальний рівень складності, і кількість вирішених вами завдань може виявитися цілком достатньою для гарної оцінки.

Поради психолога по підготовці до ДПА

Як краще підготуватися до іспитів

1. Приберіть усе зайве і те, що відволікає вашу увагу від безпосередньої мети підготовки до іспиту. Заховайте від себе книжки, диски, телепрограму, відключить телефон. Суворо скажіть собі: з 9-ої до 12-ої дня я повинен вивчити стільки-то.

2. Почніть вчити з важких, незрозумілих тем, а легкі залишайте під кінець. Якщо складну тему відкладати на потім, вона висітиме, як дамоклів меч, не даючи вам спокою. В результаті якість запам'ятовування тем, які даються складно, різко знижується, якщо не зводиться до нуля. Виникає це тому, що ви намагаєтесь відкласти нерадісний момент.

3. Справжня мати навчання — не повторювання, а використання. Не тримайте знання в собі, як в сейфі. Поділіться ними з дзеркалом, улюбленим собакою, батьками чи друзями. Можете час від часу робити репетицію іспиту: зробіть невеликі картки з номерами білетів, витягайте їх і відповідайте. Відповідайте вдумливо і серйозно, бо добра репетиція, — запорука успішної вистави.

4. Запам'ятовувати матеріал треба осмислено, а не механічно. Не зубріть — це довго і дає ускладнення: варто перехвилюватися, забути хоч одне слово, як текст, вивчений таким способом, зітреться. Краще двічі прочитаний та переказаний, ніж п'ять разів прочитаний без переказу. Встановіть логічну послідовність. Розбийте матеріал на смислові частини та знайдіть в кожній ключову фразу.

5. Чергуйте розумову діяльність з фізичною. Не доводьте себе до повного знесилення й упаду сил дізнанням науки. Не забувайте, що відпочинок теж необхідний. Не заборонена корисна праця на благо сім'ї: помийте підлогу, сходіть до магазину.

6. Почніть вчити матеріал зранку, поки «свіжа» голова. Займатися в останню ніч чи добре виспатися — справа індивідуальна. Але, як відомо, перед смертю не надихаєшся, а у людини, яка виспалась, голова працює краще, ніж у того, хто не виспався.

На іспиті

1. Ніхто не має сумніву, що ви добре знаєте всі напрямки сучасної моди, але більшість викладачів люди консервативні. Тому всі ультрасучасні речі та екстравагантне вбрання краще зберегти для інших випадків, а для іспиту вибрати щось відповідно до ситуації. Бажано, щоб в вашому одязі переважали теплі відтінки: рожеві, оранжеві, жовті, жовто-зелені. Це налаштовуєнадоброзичливе ставлення.

2. Викладач зовсім не бажає вашої крові. Намагайтесь навіяти собі те, що викладачі зовсім не хочуть нікого «загрузити». Більшість із них у шкільні та студентські роки теж хвилювалися, складаючи іспити. І в них трусилися руки, коли вони тягли білет, калатало серце і перехоплювало подих при відповіді.

3. Від усмішки стане всім світліше! Тому посміхайтесь щиро і від всієї душі, і тоді перший контакт з викладачем буде добрим. Відповідаючи, намагайтесь дивитися не з-під лоба на викладача, а відкрито.

4. Якщо вам ставлять запитання, це не значить, що вас хочуть «загрузити». Як правило, ці запитання уточнювальні і в них уже є відповідь, або її частина. Тому геть сумніви і хвилювання. Зробіть глибокий повільний вдих і видих. Не поспішайте видавати перше, що прийде вам на думку. Про вас не подумають поганого, якщо ви скажете: «Дайте мені трохи подумати, будь ласка!» Ви встигнете заспокоїтися, і відповідь з'явиться сама по собі.

ЗНО: ПОРАДИ СТАРШОКЛАСНИКАМ

Хочете швидко впоратися з тестом у напруженій екзаменаційній атмосфері?

1. Почніть готуватися до тестування заздалегідь.

2. Повторіть увесь навчальний матеріал.

3. Використовуйте підручники та посібники, рекомендовані міністерством освіти і науки України.

4. Перед офіційним тестуванням варто спробувати пройти якнайбільше опублікованих тестів — просто заради тестування. Це дасть вам змогу краще ознайомитися з типовими конструкціями тестових завдань.

5. Поспішайте! Тренуйтеся із секундоміром у руках. Засікайте час виконання тестів, зменшуйте його. Без обмежень, що змушують працювати в максимально швидкому темпі, без імітації змагальної ситуації неможливо подолати стрес, що його викликає будь-яке тестування.

6. Дотримуйтеся всіх рекомендацій, як правильно розв'язувати окреме завдання або тест загалом. Наприклад, не слід двічі перечитувати малозрозумілу інструкцію, а потрібно одразу ж продивитися варіанти відповідей. Вам стане зрозуміліше, що саме слід робити.

7. Пропускайте! Треба навчитися пропускати важкі або незрозумілі завдання.

Пам'ятайте: у тесті завжди знайдуться такі, з якими ви обов'язково впораєтеся. Просто нерозумно не добрати балів лише тому, що ви не дісталися до «своїх» завдань, а застрягли на тих, сенс яких вам не відомий.

8. Угадуйте! Якщо ви невпевнені у виборі відповіді, довіряйте своїй інтуїції. Така довіра, як правило, збільшує набрані бали.

9. Виключайте! Багато завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати правильну відповідь одразу, а послідовно виключати ті, які не підходять. Цей метод дозволяє концентрувати увагу лише на одній-двох ознаках (це легко), а не одночасно на п'ятьох-сімох (що набагато складніше).

10. Скорочуйте вибір! Якщо кілька відповідей (1—2) із чотирьох або п'яти варіантів здаються вам зовсім невідповідними, а інші — більш прийнятними, то в цьому випадку правильніше буде не пропускати це завдання, а намагатися обрати відповідь навмання. Завдяки такій тактиці ви отримаєте більше балів.

11. Думайте лише про поточне завдання! Коли ви бачите нове питання, забувайте все, що було в попередньому. Зазвичай завдання в тестах не пов'язані одне з одним, тому знання, які ви застосували в одній задачі (уже розв'язаній) не допомагають, а тільки заважають сконцентруватися і правильно вирішити наступне питання. Забудьте про невдачу в попередньому завданні, якщо воно виявилося вам не до снаги. Думайте лише про те, що кожне нове завдання — це шанс набрати бали.

12. Читайте завдання до кінця! Поспіх не має призводити до того, що ви намагатиметеся зрозуміти умови завдання за «першими словами» і добудовувати його закінчення у власній уяві. Через це ви можете припуститися помилок у найлегших завданнях.

13. Не засмучуйтеся! У будь-якому професійно підготовленому тесті — чимало завдань, з якими ви просто не зможете впоратися (так заплановано). Ба, більше: ніхто не повинен виконати всіх 100 % вправ! Тому немає сенсу розхлюпувати емоційну енергію на передчасну досаду. Навіть якщо вам здається, що ви зробили занадто багато помилок і просто завалили тест, пам'ятайте, що дуже часто таке відчуття є помилковим: при порівнянні ваших результатів з іншими може з'ясуватися, що решта схибила ще більше. У підсумку ви одержите якщо не найвищий тестовий бал, то цілком пристойний. Ця установка особливо знадобиться «цілковитим відмінникам», які звикли при звичайних методах контролю домагатися максимального результату. Якщо ви хочете стати класним «тестовим бійцем», учіться не тільки завдавати удари, але й «тримати» їх.

14. Заплануйте два кола! Розрахуйте середній час на кожне завдання таким чином, щоб за дві третини (максимум три чверті) сеансу пройти всі завдання «по першому колу». Тоді ви встигнете набрати максимум балів, виконуючи легкі завдання, а потім зможете подумати й про важкі, які вам довелося спочатку пропустити.

15. Напередодні обов'язково виспіться! Багато хто вважає: щоб повністю підготуватися до іспиту, не вистачає останньої ночі. Це неправильно. Не треба перевтомлюватись. Навпаки, звечора прогуляйтесь, перед сном прийміть душ. Виспіться якнайкраще, щоб прокинутися з відчуттям бойового настрою.

16. Згадайте все! Отже, ви в кабінеті, де проводять тестування. Якщо хвилюєтеся, то заплющте очі, розслабтеся, згадайте на хвилинку щось смішне або приємне. Після того, як опануєте себе, уважно прочитайте запитання. Не може бути, щоб ви абсолютно нічого не знали. Просто не буває такого! Тому не втрачайте надії й не лякайтеся в першу хвилину. Почніть із питання, яке знаєте краще. Поступово згадаються й інші (принаймні дещо — точно). Не знаєте відповіді — залиште запитання й переходьте до наступного. Повернетеся до нього пізніше.

17. Забудьте про шпаргалки! Техніка списування — в кожного своя. Хоча, попри всі хитрощі, як правило, екзаменатор усе бачить (за статистикою — у 9 випадках із 10). Після того, як ви хоча б одним оком зазирнете у шпаргалку, у вас трястимуться руки, й усе змішається в голові мінімум хвилин на 10. Річ утім, що обсяг безпосередньої пам'яті при такому стресі зменшується, тому доведеться підглядати ледь не кожне слово. А це вже невиправданий ризик.

18. Цікаво знати! Тезі у перекладі з англійської означає «перевірка». Цей термін у 1899 році ввів американський психолог Джеймс Кейтель, хоча тести як прийом оцінювання у навчальних закладах уперше стали використовувати у Великобританії ще в 1864 році. Від інших методів і прийомів оцінювання тестування відрізняється найбільшою об'єктивністю, меншим часом на перевірку відповідей, сприяє дотриманню єдності вимог, перешкоджає випадковості при оцінюванні знань.

Щасти вам!

Психологічна підготовка випускників до участі в ЗНО

Тестування – це серйозне психологічне випробування тому завдання школи і вчителів допомогти учням психологічно налаштувати учнів на успіх, ознайомити з правилами проходження ЗНО, допомогти в підготовці до тестування.

Деякі поради для успішного проходження ЗНО

Зовнішнє незалежне тестування вимагає від абітурієнта вміння планувати самостійну роботу. Тому в процесі самостійної підготовки до ЗНО краще всю інформацію, яку необхідно засвоїти, поділити на частини і визначити їх пріоритетність. В першу чергу варто вивчати найскладніші розділи, щоб вистачило часу на їх повторення.

Працювати необхідно в сприятливій для навчання обстановці до тих пір, поки відчуваєте, що засвоюєте матеріал. Як тільки рівень сприйняття інформації знизився, варто відволіктися від підготовки до ЗНО на 20 хвилин.

Під час самостійної підготовки до ЗНО краще виконувати побільше різних тестових завдань. Їх можна знайти на сайтах регіональних центрів оцінювання якості освіти і ВНЗ України, на спеціалізованих web-порталах. Виконуючи тестові завдання, контролюйте, скільки часу у вас займає пошук відповідей.

Щоб зовнішнє тестування пройшло успішно, необхідно не лише вивчити, систематизувати матеріал, а й попрацювати над своїм зовнішнім виглядом та поведінкою.

Хвилювання – це природно, часто воно допомагає швидко налаштуватися на продуктивну роботу.

Щоб менше нервувати під час зовнішнього тестування, краще з’явитися до пункту тестування на 20 хвилин раніше. Їх вистачить для того, щоб налаштуватися на тести, підготуватися психологічно. Якщо є можливість, то краще прийти на тестування пішки.

Впевненість, спокій, вміння слухати інструктора, знання та інтуїція – це запорука вашого успіху при складанні ЗНО.

Зовнішнє тестування вимагає завчасної підготовки, в тому числі й психологічної.

Не варто ставити перед собою надзвичайно складні завдання, адже чим менше часу залишається до тестування, тим важче їх виконати. Краще сформулювати основну задачу, потім розбити її на невеликі частини, які дійсно можна вирішити у визначений проміжок часу. Це допоможе зменшити хвилювання, викликане майбутнім зовнішнім тестуванням, а сам шлях до успішного складання тестів ЗНО буде не таким тернистим.

Якщо важко відразу сконцентруватися на вивченні предмета, то варто почати з повторення матеріалу або з вивчення легшої теми. Як тільки праця стане більш продуктивною, можна переходити до більш складних розділів. Такий підхід не дозволить зневіритися у власних силах.

Кожен день варто виконувати спеціальні вправи, які допоможуть зняти емоційне напруження і втому. В день зовнішнього тестування такі вже звичні вправи допоможуть швидко побопобороти хвилювання.

Якщо ви впевнені в своїх силах і вмієте здобувати знання, то самостійний спосіб підготовки до зовнішнього тестування може виявитися найбільш ефективним. Головне – правильна мотивація.

Зовнішнє незалежне тестування – це важлива подія в житті кожного абітурієнта, тому в переддень тестування варто приділити собі та своєму відпочинку максимум часу.

Зовнішнє незалежне тестування вимагає багато уваги. Тому напередодні ЗНО не варто себе перевантажувати, постійно тренуючись в складанні тестів, знову й знову вивчаючи власні нотатки або підручники.

Навпаки, НЕОБХІДНО:

- виспатися, щоб встати в доброму гуморі, бадьорим, готовим до великих звершень;

- підготуватися психологічно, налаштуватися лише на позитив. Для цього можна роздрукувати власний сертифікат, у якому варто проставити по вибраним для тестування предметам максимальну кількість балів. Буде добре, якщо такий сертифікат буде постійно перед очима;

- закохатися у вибраний для ЗНО предмет, відчути, що він вартий захоплення, інтересу. У своє захоплення слід дійсно повірити;

- пам’ятати, що думки матеріалізуються, тому не слід сумніватися у своїх знаннях. Краще думати про можливості, які відкриваються після складання ЗНО: про нових друзів, про омріяну професію, про переваги студентського життя;

- просто повторити вивчений матеріал, щоб впевнено почуватися на зовнішньому тестуванні. Для цього краще виділити той час, коли працюється найкраще;

- за декілька днів до тестування можна «сісти» на спеціальну «розумову» дієту. До звичайного раціону можна додати мюслі, банани, родзинки, горіхи і шоколад;

- провести вільний час на свіжому повітрі, найкраще – в парку.

Посібники та інші матеріали для підготовки ЗНО

Тим абітурієнтам, які вирішили самостійно готуватися до ЗНО, варто звернути увагу на таке питання, як вибір посібників. Сьогодні можна знайти різні посібники для підготовки до ЗНО по окремим предметам, але більшість видань містять недоліки і суттєві помилки.

Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО) не рекомендував до друку жодних видань, які стосуються питань підготовки до зовнішнього незалежного тестування. Тому абітурієнтам не варто витрачати кошти на придбання посібників, краще готуватися до зовнішнього тестування за шкільними підручниками.

Крім того, на сайті УЦОЯО (http://www.testportal.gov.ua/) є необхідні матеріали для підготовки до тестування з окремих предметів. Їх можна знайти в розділі «Підготовка до ЗНО-2014», де розміщені:

- програми зовнішнього оцінювання, в яких містяться вимоги до рівня та обсягу знань абітурієнтів,

- специфікації тестів,

- демонстраційні варіанти тестів,

- зразки тестових завдань по предметам,

- системи оцінювання відповідей до завдань.

Як успішно скласти ЗНО ТА ДПА

Навчальний рік добігає свого кінця, і на учнів, які закінчують різні ступені навчання, чекають екзаменаційні випробування. Звернемо увагу на деякі аспекти успішного підготовлення до них.

Підготовка до зовнішнього незалежного тестування (ЗНО) та державної підсумкової атестації (ДПА) — це трудомісткий процес. І не завжди відмінне знання предмета — запорука успішного складання іспитів. Тому до ЗНО та ДПА потрібно готуватися, не тільки ретельно повторюючи вивчені навчальні предмети, а й психологічно та фізично.

Для успішного проходження ЗНО і ДПА учню необхідно не тільки добре знати той предмет, який він складає, а й мати гнучке мислення, добру пам'ять, уміння знаходити нестандартні рішення, логічно і послідовно викладати свої думки, високу організованість, вміння планувати свою роботу, швидко переходити від одного виду діяльності до іншого. Випускник може чогось не знати, але володіння основами навчального предмета, головними принципами виконання завдань, умінням проводити аналогії завжди допоможе знайти правильну відповідь під час іспитів.

Вчимося запам'ятовувати

Як запам'ятати і тримати в голові такий обсяг навчального матеріалу

Якщо важко зосередитися, включитися в роботу, можна починати підготовку з легких та приємних тем, поступово переходячи до складніших, малознайомих.

Важлива умова успішного засвоєння предмета — зацікавленість. Краще запам'ятовується те, що є цікавим. Знайдіть для себе щось привабливе в навчальному матеріалі, і підготовка йтиме швидше та ефективніше.

Відомо, що запам'ятовувати легко те, що розумієш. Тому корисно виокремлювати головні і другорядні частини навчального тексту, повторювати їх зміст не механічно, а вдумливо. Складні розділи краще переказувати, вживаючи прості вислови і звороти, щоб краще засвоїти зміст матеріалу, який вивчається. Крім того, ці теми можна повно, розгорнуто розповідати вголос самому собі або комусь із близьких: так легше запам'ятати.

Найкраще запам'ятовується та інформація, що подається спочатку та в кінці навчального матеріалу. Тому, вивчаючи будь-який розділ або тему, приділяйте увагу його основній частині.

Крім того, в нагоді стануть прийоми асоціативного запам’ятовування. Запам'ятовуючи навчальний матеріал, корисно створювати схеми, малюнки на основі вивченого. Особливо, якщо у вас краще розвинена зорова пам'ять, тобто ви — візуал. А звукове відтворення доречно використовувати тим, хто краще сприймає слухову інформацію: аудіалам. Тим, у кого краще розвинена моторна пам'ять, корисно писати тези вивчених тем. Також багаторазове написання допомагає засвоїти формули, дати, складні визначення. Той же принцип «працює» при написанні шпаргалок, конспектів. Під час такої роботи навчальний матеріал ще раз опрацьовується, систематизується, найважливіші його частини в стислій формі занотовуються. А от брати шпаргалки з собою на тестування не варто, тому що вони виконують роль «милиць»: якщо ви маєте підказку в кишені, з'являється спокуса нею скористатися, і внаслідок цього мозок не «включається» в роботу.

Слід знати, що найбільш «гостра» пам'ять між 8 і 12 та 17 і 19 годинами, якщо до цього часу ви не дуже стомилися. Крім того, треба враховувати такі особливості: після першого читання тексту впродовж 10 годин втрачається 20-30 % інформації. Щоб краще закріпити вивчений матеріал, можна розповідати його подумки, немов на іспиті, а також можна повторювати матеріал перед сном або після пробудження; відновити зміст розділу, дивлячись на його заголовок; продовжити розповідь після якої-небудь вставної фрази, наприклад: «Переяславська рада відбулася у 1654 році. Після неї...». Пам'ятайте, що мати навчання — повторення. Тому спочатку матеріал слід повторити двічі, за 20 хвилин — тричі, за 8-10 годин — чотири рази, а за добу — ще один раз. Тоді отримані знання будуть міцними.

Добре засвоюється також те, що має для вас практичну цінність. Вивчаючи той або інший матеріал, поставте перед собою запитання: «Для чого це потрібно мені?» і обов'язково знайдіть хоча б одну причину. Тоді робота над завданнями піде легше і швидше.

Іноді від хвилювання здається, що нічого запам'ятати не вдається. Але якщо матеріал добре опрацьований, він у потрібний момент відновиться в пам'яті.

Доречно звернутися по допомогу до рідних та близьких, які можуть потренувати вас у подоланні складних, непередбачуваних ситуацій, що можливі під час проходження ЗНО та ДПА: ставити «підступні» запитання, заплутувати та викликати сумніви у правильності відповіді, щоб стимулювати вас аргументувати її і таким чином закріплювати знання.

Долаємо страхи і хвилювання

Вдало пройти ЗНО і ДПА часто заважає хвилювання. Це абсолютно нормальна реакція на стресову ситуацію (а будь-який іспит так чи інакше є стресом), яка допомагає мобілізувати всі сили, опанувати себе. Але коли учень дуже хвилюється, він не може зосередитися, швидко стомлюється, пам'ять погіршується. Тож уміння опановувати себе може стати у пригоді в такій ситуації.

Подолати підвищену тривожність допоможуть:

підтримка рідних і близьких. Розпитайте, як вони готувалися та складали власні іспити, з якими труднощами стикалися, як їх долали. Усвідомлення, що поруч є люди, котрі вас розуміють і співчувають вам, дає відчуття спокою й «опори». Крім того, допомога родичів може полягатив підбадьорюванні, орієнтуванні на успіх, забезпеченні необхідними навчальними матеріалами та умовами підготовки, контролі за режимом праці та відпочинку, якістю і своєчасністю харчування;

моделювання ситуації успіху. Перетворіться на успішну людину: не поспішайте, робіть усе гідно. Проведіть ранок перед тестуванням спокійно, без метушні. Напередодні тестування уникайте сварок, конфліктів, перебувайте у позитивному настрої. Уявіть собі, що ви вдало пройшли ЗНО, адже немарно витратили таку кількість часу та сил на підготовку до нього. Можна уявно писати перед собою слова, що викликають страх і «витирати» їх. Відомо, що на шляху до перемоги треба спиратися на свої досягнення. Тому частіше згадуйте власні ситуації успіху зі всіма подробицями;

урахування всіх дрібниць, зокрема і непередбачуваних. Так, заздалегідь підготуйте необхідні документи, а також одяг і взуття, які слід одягати на таку подію. Одяг має бути зручним та подобатися вам. Візьміть із собою запасні ручки, серветки. Напередодні ознайомтеся з основним маршрутом проїзду до пункту проходження ЗНО та про всяк випадок дізнайтеся про альтернативні. Вийдіть із дому раніше. Можна навіть трохи прогулятися.

Психологічні розвантаження необхідні, але не використовуйте для цього перегляд телевізійних програм. Ваш мозок зараз і так інтенсивно працює, а телевізор дасть ще більше перевантаження нервової системи. Максимум, що можна допустити: невеликий «легкий» фільм, наприклад, добра, так звана «сімейна» комедія або передача про природу чи тварин.

Організовуємо свою роботу над виконанням завдань

Часто учні бояться не встигнути виконати завдання, не згадати те, що знають, не виправдати очікування близьких. Тому, якщо якесь завдання «не йде», доцільно на якийсь час залишити його і перейти до іншого. А потім — повернутися до цього завдання і знову спробувати виконати його. З тією ж метою рекомендується спочатку виконувати легкі завдання, поступово переходячи до складних.

Корисно періодично стежити за часом, беручи до уваги кількість ще не виконаних завдань. Також потрібно залишити 10-15 хвилин на перевірку своєї роботи.

Маленька хитрість: якщо вам важко обрати правильну відповідь, спробуйте спочатку відкинути неправильні варіанти. У ряді випадків такий спосіб виконання завдань «працює». Адже ЗНО — це тест не лише на якість знань, але і на кмітливість, логіку, інтуїцію, компетентність.

Проводимо фізичну підготовка

Запорука успіху — не лише великий багаж знань, а й «свіжа голова». Для цього в період підготовки потрібно дотримуватися розпорядку дня, оптимального режиму праці й відпочинку (40 хвилин працювати, 10 хвилин відпочивати). Підліткам, які зазвичай рано прокидаються і рано лягають спати — «жайворонкам» — потрібно інтенсивніше працювати у першу половину дня. А ось тим, хто любить засинати і прокидатися пізно — «совам» — краще готуватися вдень та ввечері. Складні теми рекомендується вивчати у години піднесення активності, добре відомі — повторювати у години її спаду.

Необхідно частіше бувати на свіжому повітрі, спати не менше 8-9 годин на добу. Дуже корисно займатися спортом. Активні рухи не дають накопичуватися адреналіну, що допомагає подолати зайве хвилювання.

Боротися з утомою допоможуть прості фізичні вправи, гімнастика для очей, часті провітрювання кімнати, приємна музика, ароматерапія.

Напередодні ЗНО слід уникати психоемоційного перенапруження. Незважаючи на втому, намагайтеся стримувати негативні емоції та хвилювання, не «зриватися» на тих, хто поруч. Замість цього частіше кажіть до свого відображення у дзеркалі: «Я розумний, старанний, талановитий, я неодмінно впораюся, у мене все добре вийде». І обов'язково перед тестуванням необхідно виспатися

Слід приділити особливу увагу своєму здоров'ю учням, які мають хронічні захворювання. Інтенсивна навчальна підготовка, хвилювання можуть спровокувати їх загострення. Тому, щоб стан здоров'я напередодні тестування був нормальний, необхідно заздалегідь проконсультуватися з лікарем, підтримати себе вітамінами, за необхідності пройти профілактичний курс лікування.

Правильно харчуємося

Також важливо під час підготовки до іспитів правильно харчуватися. Раціон повинен бути збалансованим і повноцінним: м'ясо, риба, молоко, свіжі овочі та фрукти. Корисно пити вдосталь води, натуральних соків, уживати більше продуктів, що містять вітамін Е: кукурудзу, горіхи, моркву. Ці продукти підвищують імунітет і допомагають протистояти стресам.

Від кави, міцного чаю, енергетичних напоїв варто утриматися, тому що вони посилюють стан напруженості та перевантажують нервову систему.

Кiлькiсть переглядiв: 2857

Коментарi